فرخنده مفیدی؛ سید نبی الله قاسم تبار؛ ندا نجفزاده
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی میزان تاثیر آموزش مهارتهای جرأتورزی بر افزایش توان دانشآموزان قربانی قلدری پسرکلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی برای مقابله با رفتارهای قلدرانه انجام شد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر سال چهارم و پنجم ابتدایی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی میزان تاثیر آموزش مهارتهای جرأتورزی بر افزایش توان دانشآموزان قربانی قلدری پسرکلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی برای مقابله با رفتارهای قلدرانه انجام شد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر سال چهارم و پنجم ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر از دانشآموزان کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 15 نفر به عنوان گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای جرأتورزی قرار گرفتند در حالیکه 15 نفر دیگر (گروه کنترل) هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق مقیاس قربانیان قلدری (1996 (B.V.S, بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی بر دانشآموزان قربانی قلدری پسر کلاسهای چهارم و پنجم موثر است (001/0 p>). همچنین نتایج تحلیل دادهها در مرحله پیگیری نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی در طول زمان نیز از پایداری خوبی برخوردار است (001/0 p>).